Carlsbad Caverns 28 feb

23 april 2021 - Fort Bliss, Texas, Verenigde Staten

Het is wel even geleden dus ik mag nog even wat bij schrijven tot aan nu. Laat ik beginen bij the Carlsbad Caverns.

Omdat Caroline (dochter van de Noren en goede vriendin van Dewi) in maart naar huis gaat wil Line graag nog wat dingen zien . Ze had gevraagd of wij mee wilde naar Carlsbad Caverns National park. Dit ook zodat Caroline en Dewi dan wat meer tijd samen hadden. The caverns is ongeveer twee en een half uur rijden bij ons vandaan dus we zijn  tussen negen en tien ergens vertrokken zodat we rond de lunch daar zouden zijn en we nog wat konden eten voor dat we de grotten in gingen.  Ook hier werd rekening gehouden met covid  op gezette tijden laten ze groepjes mensen de grotten in zodat je niet allemaal teglijk daar loopt en er dus voldoende afstand is tussen de groepjes mensen. Voordat we de grot in gingen kregen we nog wat huis regels mee zoals niks aanraken geen eten geen drinken geen kauwgom en altijd je mondkapje op houdt afstand en voordat je de grot in gaat even plassen want het duurt even voor je weer een wc ziet.  Na dit praat je mochten we door lopen de grotten in . Even een stukje wikipedia

DSC00732

Carlsbad Caverns National Park is een Amerikaans nationaal park in het Guadalupe-gebergte in het zuidoosten van New Mexico. De belangrijkste attractie van het park is de showgrot, Carlsbad Cavern. Bezoekers van de grot kunnen op eigen gelegenheid binnenwandelen via de natuurlijke ingang of een lift nemen vanaf het bezoekerscentrum.

De ingang van het park is gelegen op US Highway 62/180, ongeveer 18 mijl (29 km) ten zuidwesten van Carlsbad, New Mexico. Carlsbad Caverns National Park neemt deel aan het Junior Ranger Program. [3] Het park heeft twee ingangen op het Nationale Register van Historische Plaatsen:Het Historische District van Caverns en het Historische District van De Lentesnake van ratelslang. [4] Ongeveer tweederde van het park is gereserveerd als wildernisgebied,helpend om ervoor te zorgen geen toekomstige veranderingen in het leefgebied zullen worden gemaakt.

Carlsbad Cavern bevat een grote kalksteenkamer, simpelweg de Big Room genoemd, die bijna 4.000 voet (1.220 m) lang, 625 voet (191 m) breed en 255 voet (78 m) hoog op het hoogste punt is. De Big Room is de grootste kamer in Noord-Amerika en de eenendertigste grootste ter wereld. [5]

DSC00734DSC00738

Hun vertellen dat toch beter als ik en de meeste van jullie weten toch wel dat ik dat niet zelf getypt heb. Maar dus lopen door die grot wat is dat een aparte ervaring en zo mooi om te zien hoe de natuur dit gemaakt heeft, en doordat het zo mooi is heb je niet in de gaten hoe diep je op een gegeven moment zit. Je valt van de ene in de andere verbazing omdat het zo mooi is. Nadat we al heel wat wouw en kijk daar is hadden geroepen, liepen we door een vrij donker stukje waar een bordje stond met een lichtje en daar stond op dat dit stukje grot ideaal was voor spinnen om te leven . Ik denk dat dat stukje grot ook heel mooi is maar door mijn loop tempo op dat stuk heb ik daar niet veel gezien. Toen we in de buurt van de liften waren ben ik naar boven gegaan en de rest nog even verder gewandeld in de grot.

Screenshot_20210228-192540_FacebookScreenshot_20210228-192520_FacebookIMG-20210228-WA0010Screenshot_20210228-192729_Facebook

Dus aansluiten in de rij voor de lift. Liften zijn niet echt mijn ding ( hoogte ,diepte ,donker ook niet echt) maar ik had geen keus en moest met de lift mee. Doordat alles door corona speciale regels had en zo dus ook de lift. Je mocht alleen maar met je eigen groep of gezin de lift in, en ik durf niet alleen! Dus al zenuwachtig dat ik aan iemand moest gaan vragen of ik mee de lift in mag met hun en gewoon niet op mijn gemak zo ver onder de grond. Staat er een grapjas achter me die over aardbevingen begint, denk dat hij de leukste thuis is maar ik kon er niet om lachen op dat moment. Na zweethandjes en wat buikpijn heb ik de mensen voor mij gevraagd of ik met hun mee mocht naar boven, gelukkig geen probleem. Hun hadden ook iemand bij die het net zo leuk vond als ik om even met de lift 228.6meter  omhoog te gaan. Na dat ik boven was heb ik mijn ding daar gedaan en lekker door de winkeltjes gestruint en lekker in het zonnetje een sigaretje gedaan. Nadat de rest ook boven was hebben we besloten om in El Paso wat te eten. Dus achter elkaar aan zijn we naar El Paso gereden en daar een restaurant gezocht. Toen we er bijna waren hadden we een beetje pech met de auto hij trok niet meer op en reed voor geen meter. Na hem even aan en uit gedaan te hebben konden we toch nog verder gaan naar het restaurant en hebben we daar gegeten. Voor mij duurde het even voor ik mijn eten had de rest had zijn eten al bijna op voor ik het mijne had, en het eten van line was koud,, drinken van mij kwam niet, dus we hebben even een beetje geklaagt. Het meisje wat ons serveerde was er een beetje over de emmer van dus wij haar gekalmeerd en na een paar minuutjes stond ze met de baas bij onze tafel. uiteindelijk hebben wij gegeten met zevenman voor niks en een kortings bon voor de volgende keer. Na het eten zijn we lekker naar huis gegaan een een normale gewone rustige avond gehad. zo weer terug kijkend op een hele fijne dag en zo fijn dat we het allemaal kunnen en mogen doen.

groetjes van de van Zoggeltjes

1. Brigitte:
    23 april 2021
    Begrijp helemaal wat je bedoeld. Brrr grotten niet mijn ding. 1 keer gedaan en na 5 minuten stiekem terug gelopen. Mij krijg je niet meer in een grot. Wel mooi om te lezen dat jullie geweldige tripjes maken daar. Knuffel voor jullie allemaal 😘
  2. Janis van zoggel:
    24 april 2021
    Voor mij was dit ook 1x en niet meer zo diep zo in het begin was prima dan zie je de uitgang nog enzo.dikke knuffel terug😘
  3. Anouska Theunissen:
    Mooi verhaal@!
  4. Janis van zoggel:
    Dank je wel !
  5. M.J.Jonker-Spigt:
    24 april 2021
    geweldig allemaal , ik vind grotten wel leuk maar kan me jou ook wel voorstellen dat je dat allemaal toch wel beangstigend vond . Toch knap dat je het gedaan hebt, groetjes
  6. Lisette:
    24 april 2021
    Oh ik vind je een held dat je dit gedaan hebt. Ik had het echt niet gedurfd. Knap hoor en wat een prachtige foto's
  7. Rianne van de leemput:
    25 april 2021
    ook ik vind je een held durf nog geen hele lange tunnel in dan krijg ik het benauwd, dapper hoor!!.
    je had wel pech ook met eten ondanks dat het netjes afgehandeld was.
    En die spinnen brrrr moet er niet aan denken!.
    lieve groetjes
  8. Corrie STRAATMAN:
    27 april 2021
    Wat heb ik respect voor jullie Ik zou het voor geen geld hebben gedaan
    Maar Janis ik vind het geweldig van je
    De dames zullen wel genoten hebben en dat is fijn voor hun verders alles goed met jullie ? Hier wel het weer word beter dus kunnen naar buiten
    Lieve Janis doe de groeten aan Patrick Dewi en Lex liefs 💋💋💋jes